tirsdag 1. april 2008

Om fri ved foten og andre ting

Jeg har tenkt mye på hvordan jeg kan gjøre fri ved foten best mulig med Comma. Det er jo tross alt en øvelse som går igjen i alle klassene i lydighet og jeg vil jo helst(som sikkert alle andre som driver lydighet...) ha en perfekt fri ved foten. Siden vi snart skal starte konkurranse igjen så har jeg tenkt å kjøre nazi-trening på denne øvelsen. Lineføring og fri ved foten var de to beste øvelsene på forrige konkurranse, men jeg kan jo ikke leve på gamle poengsummer for å få opprykk...

Foreløpig har vi jobbet mest med å bare holde perfekt posisjon. Vi begynte med å belønne at Comma touchet kneet mitt med skulderen sin. Deretter kjørte jeg videre med at hun skulle touche mens jeg beveget meg fremover. Når det gikk bra begynte vi med bakover, og etterhvert til høyre, så venstre.

Dette har så langt fungert veldig bra, bortsett fra at hun til tider kan blokkere meg litt når jeg strekker strikken.
Skal prøve å oppdatere mer når jeg ser fortsettelsen...

På stå under marsj har vi brukt en del belønning bak pluss å trene mye på stoppene. Dette for å få bort de tre-fire stegene etter kommando. Ser veldig bra effekt på Comma hver gang hun vet at belønningen ligger bak henne. Foreløpig har jeg stort sett kjørt med synlig belønning. Har også forsøkt å kaste ballen bakover som belønning, men får ikke den samme effekten ut av det synes jeg.

Innkalling fra sitt har vi også jobbet med for å forbedre farten. Her har jeg trent med å fri ut fra burleken, ha belønning liggende bak meg og å kaste ballen bakover når hun sitter perfekt. De to siste blir jo belønning for hele øvelsen, men det fungerer utrolig bra for oss. Vi har fått opp en utrolig bra fart på denne øvelsen nå.

Ellers så er typiske øvelser vi må jobbe mer med:
  • Tannvisning (hun har en tendens til å trekke seg hvis de blir for nærgående)
  • Fellesdekk(ligger litt for urolig synes jeg...)

1 kommentar:

Siv sa...

je! Kult med oppdateringer! Fort deg å test ut mer om fri ved foten så du kan blogge om det!
Jobber med del to av mitt blogginnlegg også, but its got to be perfect...