lørdag 24. mai 2008

Stå, søk og hverdagslydighet

Inspirert av forrige ukes opprykk er vi nå i gang med klasse II øvelsene. Til å begynne med har vi konsentrert oss om stå. Den inngår i stå under marsj, fremadsending til kon og innkalling med stå derfor tenkte jeg at det var greit å begynne med den. Vi har jobbet med at Comma skal rygge samtidig som jeg gjør det for å få henne til å legge tyngden bakover og å få en trygg og kjapp stopp. Inne har denne treningen gått veldig greit, men det tok litt tid å få henne til å rygge ute når jeg beveget meg. Vi har også jobbet mer med å bli stående. Dette har hun vært veldig trygg på, men siden vi fikk et par steg på konkurransen så vil jeg kvalitetssikre den mer.

Ved siden av dette har vi jobbet med søksøvelser. Gresset på jordene begynner å bli høyt nå, så det er et perfekt sted for å lete etter ting. Har foreløpig bare brukt ballen og hatt 100% uttelling hver gang. Tenkte å teste med wubba-kongen, og så dummy etter hvert. Greit å bygge opp vanskelighetsgraden litt og litt tenkte jeg.

Og ikke minst! Vi har tatt et kjempetak i hverdagslydigheten. Noe som virkelig trengtes nå! Den siste tiden har Comma begynt å løpe etter biler (hva er vitsen med å begynne nå???), hun bjeffer på en masse teite ting, og ingen ting og stenger meg totalt ute når det kommer folk forbi huset vårt.
Ikke minst flyr hun i taket når det kommer folk på døra.
Dette har vi nå tatt nazi-tak på og er kjempestrenge!
Siv har vært så snill å ringe på døra ca 10000 ganger, og nå har vi nesten liggsignal på dørklokka:o)
Hver gang hun har vært løs ute så belønner jeg henne for å være rundt meg og å legge seg når det skjer noe (dvs kommer noe/noen forbi)
Med bilene hjelper det seg veldig (selv om hun løp etter en i dag. Det var min feil fordi jeg tenkte meg ikke om å rakk ikke å dekke henne...)
Når det kommer folk forbi er det også blitt mye bedre, og i går kveld ringte det på døra og da kom det to boff før hun smalt ned i dekk på gangen. Jeg fikk belønt det og hun lå faktisk stille mens jeg gikk ut for å åpne. Etter å ha snakket med de ute en liten stund, og å belønt ro på Comma klarte hun å sprette forbi meg og ut, men da de ute ikke hilste på henne gikk hun inn og la seg igjen!
Det er faktisk bare å gjøre det! Deilig å ta tak i irriterende ting og gjøre noe med det! Utrolig at det faktisk virker å trene;o)

Ikke minst er det utrolig hvor mye man får gjort når man skal lese til eksamen! Skal ha filosofieksamen til mandag og gruer meg vilt!

Ingen kommentarer: